سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشها چهار گونه اند : دانش فقه برای دین، دانش پزشکی برای تن، دانشنحو برای زبان و ستاره شناسی برای شناخت زمان . [امام علی علیه السلام]
حکام نگاه کردن(بهجت) - احکام
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • مساءله 328 :
    نگاه کردن مرد به بدن زنان نا مَحْرَم و همچنین نگاه کردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است ، و نگاه کردن به صورت و دستهاى آنها اگر به قصد لذت باشد حرام است .
    و امّا بدون قصد لذّت ، نگاه به آنها بنابر اظهر جایز است
    مساءله 329 :
    بنابر احتیاط واجب نگاه کردن مرد به بدن و موى دخترى که نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى فهمید جایز نیست . اگر چه بدون قصد لذت هم باشد.
    مساءله 330 :
    نگاه کردن زن به بدن مرد نامَحْرَم ، بنابر احتیاط واجب حرام است و همچنین نگاه کردن زن به بدن پسرى که بالغ نشده ، ولى خوب و بد را مى فهمد جایز نیست و اما جواز نگاه کردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم که غالباً باز است ، مثل سر، خالى از وجه نیست مگر اینکه این نگاه کردن کمک به معصیت باشد.
    مساءله 331 :
    دست زدن مرد به بدن زن نامحرم یا دست زدن زن به بدن مرد نامحرم مثل نگاه کردن حرام است ، و دست زدن مرد به صورت و دستهاى زن نامحرم و بالعکس نیز بنابر اظهر، جایز نیست .
    مساءله 332 :
    نگاه کردن به زنان اهل ذمّه بلکه به زنان کافرى که از هنگام تولد محکوم به کفر هستند به جاهایى از بدن آنها که عادتاً پوشانیده نمى شود، بدون قصد لذّت و در صورتى که خوف واقع شدن در حرام نباشد، جایز است . و بنابراظهر نگاه کردن به زنان بادیه نشین و غیر آنها که عادت به پوشانیدن ندارند، بدون قصد لذّت ، جایز است مگر در صورت خوف وقوع در حرام ، پس معاشرت با آنها در داد و ستد و سایر نیازها، جایز است .
    مساءله 333 :
    شنیدن صداى زن نا محرم بدون قصد لذت جایز است .
    مساءله 334 :
    زن باید بدن و موى خود را از مرد نامَحْرَم بپوشاند اگرچه کمک به حرام و قصد لذتى در بین نباشد، بلکه احتیاط واجب آن است که از پسر غیربالغ که خوب و بد را مى فهمد نیز خود را بپوشاند. و همچنین احتیاط واجب آن است که مرد هم بدن خود را از زن نامَحْرَم بپوشاند اگرچه کمک بر حرام نباشد، و اگر کمک بر حرام باشد پوشاندن بدن قطعاً واجب است ، همان طور که پوشاندن عورت از زن نامَحْرَم واجب است . و نیز احتیاط واجب آن است که مرد بدن خود را از دختر نامحرمى که نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى فهمد بپوشاند، اگرچه قصد لذّتى در بین نباشد.
    مساءله 335 :
    نگاه کردن به عورت دیگر حتى به عورت بچه ممیزى که خوب و بد را مى فهمد حرام است ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن یکدیگر چه ظاهر و چه باطن را نگاه کنند.
    مساءله 336 :
    نگاه کردن مرد به بدن مرد دیگر با قصد لذت و همچنین نگاه کردن زن به بدن زن دیگر با قصد لذت حرام است ، ولى بدون قصد لذت جایز است .
    مساءله 337 :
    اگر مرد براى معالجه زن نا محرم و یا زن براى معالجه مرد نامحرم ناچار شود که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد. ولى اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نباید دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نباید نگاه کند.
    مساءله 338 :
    اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند اشکال ندارد.
    مساءله 339 :
    نگاه کردن و دست زدن به بدن پیر زن و بچه غیر ممیز که خوب و بد را نمى فهمد، بدون قصد لذت جایز است .
    مساءله 340 :
    نگاه کردن مرد به صورت زنى که مى خواهد با او ازدواج کند جایز است به شرط آنکه بداند که مانع شرعى از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول مى کند، و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه اى پیدا مى کند و با این شرائط، نگاه کردن فقط براى مرد جایز است ، اگر چه چند مرتبه باشد، بلکه ، چنین نگاه کردنى براى جلوگیرى از نزاع بعد از عقد مستحب نیز هست و اجازه زن هم در آن لازم نیست .
    و بنابر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن دیگر آن زن هم با همین شرایط جایز است ، و وجهى دارد که زن هم بتواند به مردى که مى خواهد با او ازدواج کند با شرایطى که گفته شد نگاه کند.
    استفتائات
    1 - نگاه کردن هر مکلّفى به عورت دیگرى جایز است یا نه .
    بسمه تعالى
    حرام است اگر چه او مکلّف به پوشانیدن عورت خود نباشد، مثل دیوانه بلکه جایز نیست نگاه کردن به عورت طفل ممیِّز و فقط زن و شوهر استثناء هستند.
    2 - آیا نگاه کردن بر عورت طفل غیر ممیِّز جایز است یا نه .
    بسمه تعالى
    بله جایز است .

    س ا ::: جمعه 85/8/19::: ساعت 7:20 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید د?روز: 4
    کل بازدید :16798

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    حکام نگاه کردن(بهجت) - احکام

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<